اینفوگرافیک ویژگی های سرویس ایمیل هد





از اولین نیاز های سرویس دهی پست الکترونیک در ابعاد وسیع، فراهم کردن بستر ذخیره سازی داده در همان ابعاد می باشد، با توجه به سیاست گذاری های هد برای سرویس دهی به تعداد انبوهی از کاربران استفاده از یک سیستم ذخیره سازی توزیع شده در دستور کار قرار گرفت و نتیجه منتهی به طراحی سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان شد.

  1. قابلیت ذخیره داده های مربوط به نامه ها در سطح چند صد پتا بایت (تقریبا نامحدود)
    با توجه به نیاز روز افزون کاربران به فضای ذخیره سازی برای صندوق های نامه، حجم داده قابل ذخیره در سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان برای چندین پتابایت هدف گذاری شده است.
  2. قابلیت توسعه خطی
    قابلیت توسعه خطی به معنی افزایش ظرفیت سیستم متناسب با افزایش سخت افزار های آن می باشد، قابلیت توسعه خطی در سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان تا سطح بسیار خوبی نمود پیدا کرده است که می تواند باعث بازدهی هرچه بیشتر سرویس در مقابل سخت افزار های موجود آن و همچنین قابلیت توسعه ساده تر ظرفیت سرویس شود.
  3. قابلیت اضافه و کم کردن سخت افزار و هارد دیسک بدون اختلال در عملکرد سیستم
    تغییر در سخت افزار های سیستم هنگامی که در سطح وسیعی پیاده سازی شده است به وفور انجام میشود، این تغییرات می تواند تعویض سخت افزار های معیوب و یا اضافه کردن سخت افزار های جدید و ... باشد، یکی از قابلیت های سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان قابلیت تغییر در سخت افزار ها بدون ایجاد وقفه در پاسخگویی سیستم و یا اختلال در یکپارچه بودن داده ها می باشد.
  4. قابلیت پاسخگویی به درخواست های همزمان هزاران کاربر برای دسترسی به نامه ها
    سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان از لحاظ بازدهی و کارکرد مورد انجام تست های زیادی قرار گرفته و قابلیت پاسخگویی به درخواست های کاربران همزمان تا سطح چند هزار نفر را فراهم کرده است.
  5. امکان ذخیره نسخه های متعدد از اطلاعات کاربران
    با توجه به اهمیت بسیار بالای اطلاعات شخصی افراد – که پست الکترونیک یکی از مهمترین مثالهای آن میباشد – ذخیره نسخه های متعدد از داده های کاربران برای جلوگیری از ازبین رفتن آنها ضروری می باشد. سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان به صورت پویا چندین نسخه (قابل تنظیم) از داده های کاربران را در سرور ها و رک های مختلف ذخیره می نماید.
  6. امکان ذخیره جداگانه پیوست های نامه ها
    با توجه به آنکه حجم بسیار زیاده از داده های کاربران پست الکترونیک مربوط به پیوست های نامه های می باشد، ذخیره جداگانه آنها در یک بستر ذخیره سازی جداگانه تحت سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان، کمک بسیار زیادی به قابلیت پاسخگویی سیستم می نماید. همچنین سیستم ذخیره سازی بیان قابلیت نگهداری یک نسخه از پیوست های تکراری میان کاربران را نیز فراهم کرده است، این قابلیت در سرویس پست الکترونیک که گاها یک نامه با چندین پیوست در میان چندین کاربر رد و بدل می شود بسیار کارآمد می باشد.
  7. امکان پخش پویای اطلاعات در سخت افزار های خوشه ای
    امکان پخش کردن داده های کاربران در سرور های مختلف به صورت پویا باعث میشود که هیچگاه بار سرور ها نسبت به یکدیگر تفاوت مشخصی نکند و از تمام قابلیت های سخت افزاری به صورت مساوی استفاده شود.
  8. امکان فشرده سازی اطلاعات در هنگام ذخیره سازی در سطح سیستم فایل
    با توجه به آنکه بخش بزرگی از داده های سرویس پست الکترونیک به شکل متن نامه ها می باشد، فشرده سازی داده ها در هنگام ذخیره سازی در سطح سیستم فایل باعث افزایش بسیار چشم گیر بازدهی فضای ذخیره سازی می شود.

 

بسیاری از اعمالی که کاربر از طریق رابط وب روی صندوق نامه خودش انجام می دهد قابل برگشت توسط کاربر می باشد، به این صورت که کاربر پس انجام مثلا عمل حذف یک نامه می تواند با کلیک روی کلید بازگردانی عمل خود را خنثی نماید.
  • بازگردانی در محوده زمانی خاص
    در مورد اعمالی مانند ارسال نامه این عمل بازگردانی تنها در فاصله زمانی چند ثانیه پس از ارسال قابل انجام می باشد.

رابط وب سرویس پست الکترونیک هد امکان ذخیره دسته کلید مخاطبان و همچنین ارسال و دریافت نامه ها به صورت کد شده با استفاده از کلید های عمومی مخاطبین را برای کاربر فراهم کرده است. همچنین استفاده از امضای دیجیتال افراد و همچنین تشخصی خودکار اعتبار امضا توسط رابط وب نیز یکی دیگر از امکانات سرویس هد می باشد.

از زمان شروع کار پروژه هد نرم افزار های متن باز موجود در دنیا مورد بررسی دقیق متخصصان شرکت قرار گرفت. اما هیچکدام از موارد مناسب استفاده به عنوان رابط وب هد تشخیص داده نشدند و تصمیم نهایی مبنی بر پیاده سازی کامل نرم افزار رابط وب توسط شرکت اتخاذ شد. دلایل این امر در زیر ذکر شده اند:

  • عدم وجود قابلیت های مورد نظر پروژه هد در این نرم افزار ها
  • عدم امکان اضافه کردن امکانات مورد نظر به این نرم افزار ها
  • کسب تسلط مورد نیاز مدیریت یک سرویس پست الکترونیک در ابعاد وسیع به واسطه پیاده سازی بخش اعظم نرم افزاری آن

بنابر این کار نیاز سنجی دقیق، طراحی نرم افزار ها و ماژول ها، پیاده سازی و تست به طور کامل در شرکت بیان انجام شد:

  1. پیاده سازی سمت سرور به زبان پایتون
    پس از انجام مطالعات لازم روی نیاز های سرویس وب و با توجه به تجربیات و داشته های شرکت از زبان پایتون به عنوان زبان اصلی پیاده سازی سمت سرور نرم افزار رابط وب هد استفاده شده است.
  2. استفاده از چهارچوب وب2 توسعه داده شده انحصاری بیان - xpress
    همچنین با توجه به نیاز های خاص و پیچیده ی نرم افزار رابط وب و همچنین نیاز مبرم به یک سرویس با قابلیت پاسخگویی بالا، استفاده از چهارچوب های وب سنگین مرسوم و مورد استفاده عموم برنامه نویسان برای پروژه رابط وب هد مناسب نبود و چهارچوب وب مربوط به این پروژه توسط شرکت بیان پیاده سازی شد.
  3. پیاده سازی چهارچوب جاوا اسکریپت انحصاری بیان - BJS
    با توجه به تک صفحه بودن رابط وب هد، نیاز به پیاده سازی کدهای سمت کاربر به زبان جاوا اسکریپت به گونه ای قابل توسعه و کارآمد حس می شد که این مساله منجر به تصمیم گیری برای استفاده از یک چهارچوب جاوا اسکریپت قدرتمند شد. پس از مطالعه روی چهارچوب های موجود، متخصصان شرکت به این نتیجه رسیدند که تمام این چهارچوب ها به طور خاص منظوره و مناسب با محتوای پروژه های خودشان طراحی شده اند، بنابر این چهارچوب جاوا اسکریپت رابط وب هد به طور کامل توسط برنامه نویسان شرکت طراحی و پیاده سازی گردید.

کاربرانی که قبل از استفاده از سرویس هد مدتی از سرویس های دیگر پست الکترونیک استفاده می نموده اند، قادر خواهند بود به روش ها متنوعی نامه های صندوق نامه قبلی خود را به صندوق نامه هد منتقل نمایند، همچنین سرویس هد به صورت مداوم به صندوق نامه قبلی آنها مراجعه کرده و نامه های جدید آن را نیز در صندوق هد ادغام می نماید.

لیست مخاطبین معمولا جزو امکانات تمام سرویس های پست الکترونیک می باشد، اما استفاده از یک لیست مخاطبین هوشمند و کار آمد می تواند به کاربر کمک بسیاری در استفاده از سرویس بنماید.

  1. اضافه کردن خودکار مخاطبین
    هنگامی که کاربر با شخصی در ارتباط قرار میگیرد – این ارتباط می تواند پاسخگویی و یا ارسال نامه جدید به آن کاربر باشد. – سیستم به طور خورکار با کسب اطلاعات آن کاربر از نامه رد و بدل شده او را به لیست مخاطبین اضافه می نماید.
  2. پیشنهاد برای تکمیل خودکار آدرس مخاطب در هنگام ارسال نامه
    سرویس در هر قسمت از رابط وب که نیاز به وارد کردن آدرس پست الکترونیک مخاطبی وجود دارد، با پیشنهاد هایی بر اساس حروف تایپ شده توسط کاربر، پیدا کردن آدرس را برای او آسان می نماید. این پیشنهاد ها می تواند بر اساس آدرس، نام و ... آن مخاطب باشد.
  3. ذخیره اطلاعات اضافی برای مخاطبین
    لیست مخاطبین هد امکان ذخیره اطلاعات جانبی مانند آدرس، تلفن، تاریخ تولد، عکس یا آواتار و ... را برای هر مخاطب فراهم می نماید، کاربر می تواند در قسمت های مختلفی از رابط وب از این اطلاعات اضافی استفاده نماید.
  4. امکان نمایش نامه های مخاطبین به همراه عکس و نام مستعار آنها
    اگر کاربر برای هر مخاطب خود عکسی ذخیره کرده باشد می تواند نامه های آن کاربر در صندوق نامه و همچنین خود آن کاربر در لیست مخاطبین را همراه عکس ذخیره شده مشاهده نماید.
  5. امکان گروه بندی مخاطبین
    امکان گروهبندی مخاطبین می تواند امکانات بسیاری را برای انجام کارهای گروهی فراهم نماید، تعداد از این امکانات در زیر آمده اند:
    • تعریف غربال روی گروه ها
    • ارسال نامه به کل یک گروه

با توجه به استفاده اکثر کاربران از رابط وب به جای نرم افزار های ارسال نامه، سرویس هد ویرایشگر قدرتمندی را برای نوشتن متن نامه به زبان فارسی و انگلیسی فراهم نموده است.

  1. امکان غلط یابی املایی به زبان فارسی و سایر زبان ها
    سرویس غلط یاب ویرایشگر هد، به صورت درجا و در هنگام تایپ متن نامه توسط کاربر عمل غلط یابی را انجام داده و برای کاربر کلمات دارای غلط املایی را مشخص می نماید. این سرویس به طور خاص برای زبان فارسی تکمیل شده است و قابلیت اضافه شدن زبان های دیگری را نیز دارد.
  2. امکان تبدیل متن فارسی تایپ شده با حروف انگلیسی به زبان فارسی
    بسیاری از کاربران عادت به وارد کردن متون فارسی با استفاده از حروف انگلیسی دارند (فینگیلیش)، ویرایشگر هد امکان تبدیل خودکار اینگونه متن ها را همزمان با تایپ شدن به زبان فارسی به کاربر می دهد.

در هنگام استفاده از پست الکترونیک در بسیاری موارد کاربران نامه هایی را در جواب یکدیگر ارسال می نمایند و یا تعداد زیادی از نامه ها مربوط به یک بحث خاص در میان کاربران می باشد، نمایش این نوع نامه ها به شکل ساده و در کنار هم باعث سختی در پیدا کردن پاسخ های مربوط به یدگیری می شود. امکان نمایش این نوع نامه ها در قالب یک گفت و گو به کاربران کمک بسیاری به کاربران در مسایل زیر می نماید:

  • ساده سازی نمایش نامه های مربوط به هم (در جواب هم) به صورت یک گفت و گو
  • امکان باز ارسال کل یک گفت و گو به یک آدرس
  • امکان پاسخگویی به کل افراد یک گفت و گو

رابط وب هد به گونه ای طراحی شده که به سادگی می توان برای آن افزونه های متنوعی طراحی و پیاده سازی نمود، این افزونه های حتی می توانند بر اساس داده های کاربر کار کنند. افزونه های زیر می توانند مثال های خوبی باشند:

  • لیست کارها
  • تقویم
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی

دستیار هوشمند به کاربر اجازه می دهد که نامه های مربوط به موضوع های خاص و یا افراد خاص و ... به صورت خودکار گروهبندی نماید، همچنین کاربر با استفاده از این قابلیت می تواند از رسیدن نامه های خاص به صندوق نامه خودش از طریق رسانه های دیگری مانند پیام کوتاه و ... با خبر گردد. تعریف یک دسته بندی خودکار از دو بخش تشکیل می شود:

  1. تعریف غربال با انتخاب مشخصات نامه های مورد نظر
    انتخاب مشخصات نامه هایی که باید غربال شوند، این قسمت مانند انجام یک جست و جو روی نامه ها می باشد و می تواند با انتخاب یک یا چند پارامتر مانند پارامتر های فرستنده، گیرنده، موضوع، متن نامه، تاریخ نامه و ... انجام گردد.
  2. تعریف فعالیت مورد نظر روی نامه های غربال شده
    بعد از انتخاب مشخصات نامه های مورد نظر، فعالیتی که سیستم باید روی این نامه ها انجام دهد باید مشخص گردد، که می تواند فعالیت هایی مانند باز ارسال، پاسخ گویی خودکار و ... باشد.
    • باز ارسال نامه به آدرس دیگر
    • پاسخگویی خودکار
    • اطلاع رسانی از طریق رسانه های دیگر (پیام کوتاه و ...)
    • حذف نامه
    • چسباندن برچسب
    • ستاره دار کردن
  1. استفاده از جدید ترین الگوریتم های عمومی تشخیص SPAM
    تشخیص نامه های ناخواسته یا SPAM توسط سرویس پست الکترونیک جزو ضروریترین نیاز های سرویس های امروزی می باشد. روشهای متنوعی برای تشخیص و مبارزه با ورود SPAM ها به سیستم وجود دارد که هرکدام از این روش ها مناسب بخشی از این نوع نامه ها می باشند. مانند روش های لیست سیاه و سفید، روش های بررسی رفتار کاربران و روش های بازخورد گیری از کاربر. برای هر کدام از این روش ها ابزارهایی نیز به صورت متن باز وجود دارد. در سرویس هد با توجه به هدفگذاری های انجام شده از تمام این روش ها به صورت همزمان استفاده شده است.
  2. استفاده از سامانه انحصاری تشخیص SPAM بیان – BSPAM
    با توجه به پروژه های جاری دیگر شرکت بیان، کار روی مقابله با SPAM به زبان فارسی در واحد های دیگر شرکت تحت عنوان سامانه BSPAM در جریان می باشد که از امکانات این سامانه در سرویس پست الکترونیک نیز استفاده شده است.
پشتیبانی کامل از پروتکل های IMAP و POP، در رابطه با پروتکل IMAP قابلیت های موجود در رابط وب به طور کامل در IMAP قابل دسترسی می باشند. (مانند برچسب ها و ستاره ها و ...)
سرویس هد با پیاده سازی رابط های نرم افزاری مورد نیاز امکان اتصال به سرور های پیام کوتاه را فراهم نموده است که از این طریق کاربران می توانند از امکانات پیام کوتاهی هد مانند ارسال نامه از طریق پیامک و یا آگاهی از دریافت نامه های مهم از طریق ارسال پیامک استفاده نمایند.
امکان ارسال در آینده یکی از امکانات سرویس پست الکترونیک هد می باشد که به کاربر امکان ارسال نامه در آینده مشخص را می دهد، به عنوان مثال کاربر تصمیم دارد نامه ای را برای کاربر دیگر ارسال نماید اما احساس می کند زمان فعلی برای ارسال کمی زود است، می تواند با مشخص کردن زمان ارسال آن را در سیستم ثبت نماید تا سیستم در زمان مقرر اقدام به ارسال نامه نماید.
امکان چند مستاجری به منظور امکان تعریف دامنه های مجازی روی سرویس و استفاده از سرویس تحت نامهای مختلف می باشد، برای مثال سرویس هد می تواند علاوه بر سرویس دهی به صندوق های نامه @hod.ir به صندوق های نامه @sharif.edu و ... نیز سرویس دهی نماید. پشتیبانی از چند مستاجری به گونه ای فراهم شده است که برای هر کدام از مستاجر ها پنل های مدیریتی و ثبت نامی جداگانه ای فراهم خواهد شد.
در سرویس هد امکان به اشتراک گذاری یک صندوق پستی میان چند کاربر به سادگی فراهم شده است، به صورتی که با انجام این عمل تمام کاربران با حق دسترسی مساوی می توانند صندوق مشترک را مدیریت نمایند، هرچند برخی از اعمال مانند حذف صندوق و ... تنها توسط صاحب اصلی صندوق امکان پذیر است.

در رابطه با رابط وب پشتیبانی کاملی از پروتکل HTTPS در تمام صفحات وجود دارد و سرویس از گواهینامه های معتبر در تمام مرورگر ها استفاده می نماید. به همین دلیل در صورت استفاده ی سرویس پست الکترونیک بیان از دامنه های شرکت می تواند از قابلیت استفاده از گواهینامه های معتبر بیان استفاده نماید.

توجه به نیاز پاسخگویی سریع در سرویس پست الکترونیک و همچنین توجه به این اصل که کاربران با داده های جدید خود بسیار بیشتر از داده های قدیمی خود در ارتباط هستند، استفاده از سیستم کش را در تمام لایه های پیاده سازی سرویس پست الکترونیک ضروری می سازد. هرچند استفاده از سیستم کش یک راه حل مقرون به صرفه و خوب به شمار می رود، اما پیاده سازی یک سیستم کش مناسب سرویس نیازمند توجه به مسایل بسیاری می باشد.

مسایلی از قبیل انتخاب لایه های مناسب نرم افزار برای انجام کش در آنها و همچنین مسایلی از قبیل منقضی کردن کش و ... از جمله مسایل مهم می باشند. به طور کلی عمل کش کردن می تواند برای داده های زیر انجام گردد:

  • لیست نامه ها
  • محتوای نامه ها
  • تنظیمات کاربران
  • اطلاعات تصدیق هویت
  • انتخاب لایه های مختلف مناسب انجام عمل کش کردن داده

عمل کش کردن می تواند روی هر داده ای از سیستم و در هر لایه ای انجام پذیرد، همچنین می تواند روی داده های خام و یا داده های پردازش شده ی نهایی و یا داده های میانی انجام پذیرد. انتخاب لایه های مناسب کش شدن با توجه به منطق برنامه و همچنین انجام تست ها و کسب اطلاعات آماری انجام پذیرفته است. در برخی از موارد ممکن است عمل کش کردن روی یک داده هم به صورت خام و هم به صورت پردازش شده انجام پذیرد.

  • منقضی کردن اطلاعات کش شده
    در سرویسی مانند سرویس پست الکترونیک با توجه به آنکه داده های کاربران از طریق چند رابط مانند رابط وب، رابط IMAP و یا رابط POP قابل دسترسی و همچنین اعمال تغییرات می باشند، اطمینان داشتن به داده های کش شده و منقضی کردن به موقع داده های تغییر یافته از مسایل مهم و پیچیده به شمار می آید. به همین دلیل در سرویس پست الکترونیک هد از سیستم های پیشرفته اطلاع رسانی بین برنامه ای برای اطلاع سیستم کش از آخرین تغییرات روی داده ها استفاده شده است که دسترسی کاربران به آخرین داده های موجود در کمترین زمان ممکن را تضمین می نماید.

وب سرور ها و میل سرور ها درگاه های اصلی ورود کاربران و نامه ها به هر سرویس پست الکترونیک می باشند، بنابر این امکان پاسخگویی هرچه بهتر آنها به تعداد زیاد کاربران تاثیر مستقیم در کیفیت سرویس خواهد داشت.

در طراحی سخت افزاری و شبکه ای سرویس هد با استفاده ی به جا از تقسیم کننده های بار هوشمند امکان تحمل بار هزاران کاربر همزمان برای سرویس فراهم شده است.

  1. امکان توسعه خطی ظرفیت سرویس
    امکان توسعه خطی ظرفیت سرویس با توسعه سخت افزار ها جزو مهمترین خاصیت های معماری سرور های هد می باشد.
  2. سرویس دهی بدون وقفه (آپ تایم 100%)
    سرویس هد با استفاده از مزایای معماری بدون تک نقطه شکست10 امکان رسیدن به حداکثر زمان آماده سرویس بودن ممکن را فراهم نموده است.

از اولین نیاز های سرویس دهی پست الکترونیک در ابعاد وسیع، فراهم کردن بستر ذخیره سازی داده در همان ابعاد می باشد، با توجه به سیاست گذاری های هد برای سرویس دهی به تعداد انبوهی از کاربران استفاده از یک سیستم ذخیره سازی توزیع شده در دستور کار قرار گرفت و نتیجه منتهی به طراحی سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان شد.

  1. قابلیت ذخیره داده های مربوط به نامه ها در سطح چند صد پتا بایت (تقریبا نامحدود)
    با توجه به نیاز روز افزون کاربران به فضای ذخیره سازی برای صندوق های نامه، حجم داده قابل ذخیره در سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان برای چندین پتابایت هدف گذاری شده است.
  2. قابلیت توسعه خطی
    قابلیت توسعه خطی به معنی افزایش ظرفیت سیستم متناسب با افزایش سخت افزار های آن می باشد، قابلیت توسعه خطی در سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان تا سطح بسیار خوبی نمود پیدا کرده است که می تواند باعث بازدهی هرچه بیشتر سرویس در مقابل سخت افزار های موجود آن و همچنین قابلیت توسعه ساده تر ظرفیت سرویس شود.
  3. قابلیت اضافه و کم کردن سخت افزار و هارد دیسک بدون اختلال در عملکرد سیستم
    تغییر در سخت افزار های سیستم هنگامی که در سطح وسیعی پیاده سازی شده است به وفور انجام میشود، این تغییرات می تواند تعویض سخت افزار های معیوب و یا اضافه کردن سخت افزار های جدید و ... باشد، یکی از قابلیت های سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان قابلیت تغییر در سخت افزار ها بدون ایجاد وقفه در پاسخگویی سیستم و یا اختلال در یکپارچه بودن داده ها می باشد.
  4. قابلیت پاسخگویی به درخواست های همزمان هزاران کاربر برای دسترسی به نامه ها
    سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان از لحاظ بازدهی و کارکرد مورد انجام تست های زیادی قرار گرفته و قابلیت پاسخگویی به درخواست های کاربران همزمان تا سطح چند هزار نفر را فراهم کرده است.
  5. امکان ذخیره نسخه های متعدد از اطلاعات کاربران
    با توجه به اهمیت بسیار بالای اطلاعات شخصی افراد – که پست الکترونیک یکی از مهمترین مثالهای آن میباشد – ذخیره نسخه های متعدد از داده های کاربران برای جلوگیری از ازبین رفتن آنها ضروری می باشد. سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان به صورت پویا چندین نسخه (قابل تنظیم) از داده های کاربران را در سرور ها و رک های مختلف ذخیره می نماید.
  6. امکان ذخیره جداگانه پیوست های نامه ها
    با توجه به آنکه حجم بسیار زیاده از داده های کاربران پست الکترونیک مربوط به پیوست های نامه های می باشد، ذخیره جداگانه آنها در یک بستر ذخیره سازی جداگانه تحت سیستم ذخیره سازی توزیع شده بیان، کمک بسیار زیادی به قابلیت پاسخگویی سیستم می نماید. همچنین سیستم ذخیره سازی بیان قابلیت نگهداری یک نسخه از پیوست های تکراری میان کاربران را نیز فراهم کرده است، این قابلیت در سرویس پست الکترونیک که گاها یک نامه با چندین پیوست در میان چندین کاربر رد و بدل می شود بسیار کارآمد می باشد.
  7. امکان پخش پویای اطلاعات در سخت افزار های خوشه ای
    امکان پخش کردن داده های کاربران در سرور های مختلف به صورت پویا باعث میشود که هیچگاه بار سرور ها نسبت به یکدیگر تفاوت مشخصی نکند و از تمام قابلیت های سخت افزاری به صورت مساوی استفاده شود.
  8. امکان فشرده سازی اطلاعات در هنگام ذخیره سازی در سطح سیستم فایل
    با توجه به آنکه بخش بزرگی از داده های سرویس پست الکترونیک به شکل متن نامه ها می باشد، فشرده سازی داده ها در هنگام ذخیره سازی در سطح سیستم فایل باعث افزایش بسیار چشم گیر بازدهی فضای ذخیره سازی می شود.

 

بسیاری از اعمالی که کاربر از طریق رابط وب روی صندوق نامه خودش انجام می دهد قابل برگشت توسط کاربر می باشد، به این صورت که کاربر پس انجام مثلا عمل حذف یک نامه می تواند با کلیک روی کلید بازگردانی عمل خود را خنثی نماید.
  • بازگردانی در محوده زمانی خاص
    در مورد اعمالی مانند ارسال نامه این عمل بازگردانی تنها در فاصله زمانی چند ثانیه پس از ارسال قابل انجام می باشد.

رابط وب سرویس پست الکترونیک هد امکان ذخیره دسته کلید مخاطبان و همچنین ارسال و دریافت نامه ها به صورت کد شده با استفاده از کلید های عمومی مخاطبین را برای کاربر فراهم کرده است. همچنین استفاده از امضای دیجیتال افراد و همچنین تشخصی خودکار اعتبار امضا توسط رابط وب نیز یکی دیگر از امکانات سرویس هد می باشد.

از زمان شروع کار پروژه هد نرم افزار های متن باز موجود در دنیا مورد بررسی دقیق متخصصان شرکت قرار گرفت. اما هیچکدام از موارد مناسب استفاده به عنوان رابط وب هد تشخیص داده نشدند و تصمیم نهایی مبنی بر پیاده سازی کامل نرم افزار رابط وب توسط شرکت اتخاذ شد. دلایل این امر در زیر ذکر شده اند:

  • عدم وجود قابلیت های مورد نظر پروژه هد در این نرم افزار ها
  • عدم امکان اضافه کردن امکانات مورد نظر به این نرم افزار ها
  • کسب تسلط مورد نیاز مدیریت یک سرویس پست الکترونیک در ابعاد وسیع به واسطه پیاده سازی بخش اعظم نرم افزاری آن

بنابر این کار نیاز سنجی دقیق، طراحی نرم افزار ها و ماژول ها، پیاده سازی و تست به طور کامل در شرکت بیان انجام شد:

  1. پیاده سازی سمت سرور به زبان پایتون
    پس از انجام مطالعات لازم روی نیاز های سرویس وب و با توجه به تجربیات و داشته های شرکت از زبان پایتون به عنوان زبان اصلی پیاده سازی سمت سرور نرم افزار رابط وب هد استفاده شده است.
  2. استفاده از چهارچوب وب2 توسعه داده شده انحصاری بیان - xpress
    همچنین با توجه به نیاز های خاص و پیچیده ی نرم افزار رابط وب و همچنین نیاز مبرم به یک سرویس با قابلیت پاسخگویی بالا، استفاده از چهارچوب های وب سنگین مرسوم و مورد استفاده عموم برنامه نویسان برای پروژه رابط وب هد مناسب نبود و چهارچوب وب مربوط به این پروژه توسط شرکت بیان پیاده سازی شد.
  3. پیاده سازی چهارچوب جاوا اسکریپت انحصاری بیان - BJS
    با توجه به تک صفحه بودن رابط وب هد، نیاز به پیاده سازی کدهای سمت کاربر به زبان جاوا اسکریپت به گونه ای قابل توسعه و کارآمد حس می شد که این مساله منجر به تصمیم گیری برای استفاده از یک چهارچوب جاوا اسکریپت قدرتمند شد. پس از مطالعه روی چهارچوب های موجود، متخصصان شرکت به این نتیجه رسیدند که تمام این چهارچوب ها به طور خاص منظوره و مناسب با محتوای پروژه های خودشان طراحی شده اند، بنابر این چهارچوب جاوا اسکریپت رابط وب هد به طور کامل توسط برنامه نویسان شرکت طراحی و پیاده سازی گردید.

کاربرانی که قبل از استفاده از سرویس هد مدتی از سرویس های دیگر پست الکترونیک استفاده می نموده اند، قادر خواهند بود به روش ها متنوعی نامه های صندوق نامه قبلی خود را به صندوق نامه هد منتقل نمایند، همچنین سرویس هد به صورت مداوم به صندوق نامه قبلی آنها مراجعه کرده و نامه های جدید آن را نیز در صندوق هد ادغام می نماید.

لیست مخاطبین معمولا جزو امکانات تمام سرویس های پست الکترونیک می باشد، اما استفاده از یک لیست مخاطبین هوشمند و کار آمد می تواند به کاربر کمک بسیاری در استفاده از سرویس بنماید.

  1. اضافه کردن خودکار مخاطبین
    هنگامی که کاربر با شخصی در ارتباط قرار میگیرد – این ارتباط می تواند پاسخگویی و یا ارسال نامه جدید به آن کاربر باشد. – سیستم به طور خورکار با کسب اطلاعات آن کاربر از نامه رد و بدل شده او را به لیست مخاطبین اضافه می نماید.
  2. پیشنهاد برای تکمیل خودکار آدرس مخاطب در هنگام ارسال نامه
    سرویس در هر قسمت از رابط وب که نیاز به وارد کردن آدرس پست الکترونیک مخاطبی وجود دارد، با پیشنهاد هایی بر اساس حروف تایپ شده توسط کاربر، پیدا کردن آدرس را برای او آسان می نماید. این پیشنهاد ها می تواند بر اساس آدرس، نام و ... آن مخاطب باشد.
  3. ذخیره اطلاعات اضافی برای مخاطبین
    لیست مخاطبین هد امکان ذخیره اطلاعات جانبی مانند آدرس، تلفن، تاریخ تولد، عکس یا آواتار و ... را برای هر مخاطب فراهم می نماید، کاربر می تواند در قسمت های مختلفی از رابط وب از این اطلاعات اضافی استفاده نماید.
  4. امکان نمایش نامه های مخاطبین به همراه عکس و نام مستعار آنها
    اگر کاربر برای هر مخاطب خود عکسی ذخیره کرده باشد می تواند نامه های آن کاربر در صندوق نامه و همچنین خود آن کاربر در لیست مخاطبین را همراه عکس ذخیره شده مشاهده نماید.
  5. امکان گروه بندی مخاطبین
    امکان گروهبندی مخاطبین می تواند امکانات بسیاری را برای انجام کارهای گروهی فراهم نماید، تعداد از این امکانات در زیر آمده اند:
    • تعریف غربال روی گروه ها
    • ارسال نامه به کل یک گروه

با توجه به استفاده اکثر کاربران از رابط وب به جای نرم افزار های ارسال نامه، سرویس هد ویرایشگر قدرتمندی را برای نوشتن متن نامه به زبان فارسی و انگلیسی فراهم نموده است.

  1. امکان غلط یابی املایی به زبان فارسی و سایر زبان ها
    سرویس غلط یاب ویرایشگر هد، به صورت درجا و در هنگام تایپ متن نامه توسط کاربر عمل غلط یابی را انجام داده و برای کاربر کلمات دارای غلط املایی را مشخص می نماید. این سرویس به طور خاص برای زبان فارسی تکمیل شده است و قابلیت اضافه شدن زبان های دیگری را نیز دارد.
  2. امکان تبدیل متن فارسی تایپ شده با حروف انگلیسی به زبان فارسی
    بسیاری از کاربران عادت به وارد کردن متون فارسی با استفاده از حروف انگلیسی دارند (فینگیلیش)، ویرایشگر هد امکان تبدیل خودکار اینگونه متن ها را همزمان با تایپ شدن به زبان فارسی به کاربر می دهد.

در هنگام استفاده از پست الکترونیک در بسیاری موارد کاربران نامه هایی را در جواب یکدیگر ارسال می نمایند و یا تعداد زیادی از نامه ها مربوط به یک بحث خاص در میان کاربران می باشد، نمایش این نوع نامه ها به شکل ساده و در کنار هم باعث سختی در پیدا کردن پاسخ های مربوط به یدگیری می شود. امکان نمایش این نوع نامه ها در قالب یک گفت و گو به کاربران کمک بسیاری به کاربران در مسایل زیر می نماید:

  • ساده سازی نمایش نامه های مربوط به هم (در جواب هم) به صورت یک گفت و گو
  • امکان باز ارسال کل یک گفت و گو به یک آدرس
  • امکان پاسخگویی به کل افراد یک گفت و گو

رابط وب هد به گونه ای طراحی شده که به سادگی می توان برای آن افزونه های متنوعی طراحی و پیاده سازی نمود، این افزونه های حتی می توانند بر اساس داده های کاربر کار کنند. افزونه های زیر می توانند مثال های خوبی باشند:

  • لیست کارها
  • تقویم
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی

دستیار هوشمند به کاربر اجازه می دهد که نامه های مربوط به موضوع های خاص و یا افراد خاص و ... به صورت خودکار گروهبندی نماید، همچنین کاربر با استفاده از این قابلیت می تواند از رسیدن نامه های خاص به صندوق نامه خودش از طریق رسانه های دیگری مانند پیام کوتاه و ... با خبر گردد. تعریف یک دسته بندی خودکار از دو بخش تشکیل می شود:

  1. تعریف غربال با انتخاب مشخصات نامه های مورد نظر
    انتخاب مشخصات نامه هایی که باید غربال شوند، این قسمت مانند انجام یک جست و جو روی نامه ها می باشد و می تواند با انتخاب یک یا چند پارامتر مانند پارامتر های فرستنده، گیرنده، موضوع، متن نامه، تاریخ نامه و ... انجام گردد.
  2. تعریف فعالیت مورد نظر روی نامه های غربال شده
    بعد از انتخاب مشخصات نامه های مورد نظر، فعالیتی که سیستم باید روی این نامه ها انجام دهد باید مشخص گردد، که می تواند فعالیت هایی مانند باز ارسال، پاسخ گویی خودکار و ... باشد.
    • باز ارسال نامه به آدرس دیگر
    • پاسخگویی خودکار
    • اطلاع رسانی از طریق رسانه های دیگر (پیام کوتاه و ...)
    • حذف نامه
    • چسباندن برچسب
    • ستاره دار کردن