به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ گوگل شرکتی است که هر چند وقت یک بار با یک محصول جدید همگان را غافلگیر می‌کند. این ماجرا به خوبی در مورد پروژه Google Glass صدق می‌کند.


به ادامه مطلب بروید


در مورد «گوگل گلس» باید بگوییم که این محصول جزو خانواده جدیدی از گجت‌ها به حساب می‌آید و هنوز پرسش‌های زیادی در مورد آن وجود دارد که پاسخ روشنی برای آن‌ها وجود ندارد اما کارشناسان اعتقاد دارند که این پروژه یکی از فناوری‌هایی است که از آن انتظار می‌رود تا انقلابی را در جهان فناوری‌ها ایجاد کند.

یکی از افرادی که عضو تیم توسعه‌دهنده گوگل گلس است، اعتقاد دارد که این گجت فناوری‌های اطراف ما را به گونه‌ای تغییر می‌دهد تا از آن‌ها لذت بیشتری ببریم به این ترتیب در زمانی که به فناوری نیاز داریم، در دسترس ما قرار می‌گیرد و در زمانی که دوست نداریم برای ما مزاحمتی ایجاد کند، از دسترس ما دور خواهد بود.


تقریبا چیزی در حدود 6 ماه از معرفی این گجت می‌گذرد ولی این گونه به نظر می‌رسد که گوگل هنوز به دنبال راه‌کارهایی برای نهایی کردن این محصول و عرضه آن به بازار است. البته باید بدانید که همیشه روال به این صورت است که گوگل مورد توجه همه قرار دارد و در زمانی که تصمیم می‌گیرد که یک محصول جدید به بازار وارد کند، شرکت‌ها و افراد مختلفی اعلام آمادگی می‌کنند تا با این شرکت همکاری کنند. این بار هم اوضاع به همین صورت بوده است و تا به حال صحبت از ارائه اپلیکیشن‌های بسیاری برای این گجت شده است و هنوز هم همین جریان ادامه دارد تا گوگل در نهایت با اطمینان از موفقیت خود در بازار، این محصول را به بازار ارائه کند.


اخباری که از گوشه و کنار منتشر شده است حاکی از این است که این گجت در سال 2014 آماده شده و برای مصرف نهایی به کاربران ارائه شود و در سال 2013 هم برخی از توسعه‌دهندگان این شانس را خواهند داشت که نسخه آزمایشی این محصول را با قیمت 1500 دلار خریداری کنند.


سباستین ترون «Sebastian Thrun»، موسس و مدیر ارشد تیم Google X است که در حال حاضر روی گجت عینک هوشمند گوگل کار می‌کنند و مصاحبه‌ای را در این رابطه انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.

- در مورد امکانات اولیه این عینک، حرف و حدیث بسیار است. کمی در مورد امکاناتش توضیح دهید.

در مورد عینک هوشمند گوگل باید بگویم که این عینک به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام استفاده روی چشم شما را نپوشاند و تصاویری که توسط آن نمایش داده می‌شود هم جلوی زاویه دید شما را نگیرد. از دیگر امکانات آن باید به امکان ارسال ایمیل و پیام به صورت صوتی اشاره کرد. شما می‌توانید به آسانی نام یا آدرس ایمیل فردی را که تمایل دارید با او ارتباط برقرار کنید، بگویید و بعد از آن با گفتن متن پیام، به آسانی با فرد مورد نظرتان ارتباط برقرار کنید. از دیگر امکانات این گجت می‌توان به امکان عکاسی، فیلم‌برداری و به اشتراک‌گذاری این فایل‌ها در اینترنت اشاره کرد. علاوه بر این موارد می‌توان به امکان مسیریابی در سراسر نقاط جهان اشاره کرد که این ویژگی یکی از اصلی‌ترین اهداف این پروژه است که به کاربران برای شناخت بهتر و اطلاع از محیط اطرافشان کمک خواهد کرد.

- برای اتصال به اینترنت در این وسیله چه تصمیماتی گرفته‌اید؟

برای ما مثل روز روشن است که عینک هوشمند گوگل در صورتی به موفقیت می‌رسد و در حالی با استقبال کاربران مواجه می‌شود که بتواند با دیگر وسایل و تجهیزات کاربران سازگاری خوبی داشته باشد. به عنوان مثال این عینک باید حتما بتواند از طریق شبکه‌های بیسیم فعلی برای اتصال به اینترنت استفاده کند و ما این مورد را اجرایی خواهیم کرد.

- آیا تا به امروز همه امکانات این عینک مشخص شده است یا هنوز این عینک در حال توسعه است؟

گوگل هنوز هم به دنبال توسعه و بهینه کردن توانایی‌ها و امکانات این پروژه است و قرار است که تا جایی که امکان دارد امکانات فوق‌العاده دیگری به این عینک هوشمند اضافه شود.


- تا به حال چه اپلیکیشن‌هایی برای این گجت نهایی شده‌اند؟

در این مورد نمی‌توان پاسخ دقیقی داد اما اپلیکیشن‌های گوگل گلس در حال توسعه هستند. به عنوان نمونـه تا الان اپلیکیشنی بـه نام InSight توسط دانشگاه دوک توسعه پیدا کرده است که با کمک آن می‌توان افراد را در میان یک جمعیت، تشخیص داد. این اپلیکیشن تمامی مشخصات کلی فرد از قبیل چهره و لباس را در نظر دارد و کافی است که با تلفن‌تان چند عکس از فرد مورد نظرتان بگیرید و آن‌ها را در اختیار این اپلیکیشن بگذارید. پس از آن این برنامه با تحلیل مشخصاتی که به او داده‌اید به شما کمک می‌کند تا فرد مورد نظرتان را در مکان‌های شلوغ به سرعت پیدا کنید. این برنامه در آزمایش‌های اولیه تا 93 درصد درست عمل کرده است.

- آیا زمان به بازار آمدن این محصول مشخص است؟

این پروژه طی ماه‌های اخیر پیشرفت سریعی داشته و ما توانستیم آن را زودتر از موعد مقرر آماده ورود به بازار کنیم. به احتمال زیاد شما می‌توانید از انتهای سال 2013 منتظر ورود گوگل گلس به بازار تجاری باشید.