Xbox-360-5-533x400

سونی از یک سو و مایکروسافت از سوی دیگر 5 سالی میشود که بازار بازی های ویدیوئی را قبضه کرده اند و از همان سال  2005که نسخه دوم کنسول های ماکروسافت با نام xBox 360 وارد بازار شد جدال این دو غول بالا گرفت.

در طی 7 سال گذشته ماکروسافت تنها به ارتقای سیستم خود و عوض کردن مدل های آن اکتفا کرد و در تمام این مدت به دنبال آن بود تا کنسولی برای آینده طراحی کند. از سال 2011 حرف و حدیث هایی در مورد کنسول های آینده این دو شرکت وجود داشت که بالاخره با رونمایی از کنسول جدید ماکروسافت این حرف ها به پایان رسید.



از آنجایی که همه خاطرات خوبی را xbox 360  داشتند نامی که برای کنسول جدید در ذهن می پروراندند xbox 720 بود که  ماکروسافت تمام این ذهنیات را از بین برد چرا که نام کنسول جدید خود را "ONE" گذاشته است. این دستگاه جدید آمده است تا تمام کاستی های کنسول قبلی که واقعا پیر شده بود را از بین ببرد.

این کنسول شب گذشته مصادف با 21 می سال 2013 رونمایی شد تا همه شایعات پایان بگیرند و این البته یک شکست نیز محسوب می شود چرا که سونی هنوز چیزی از سیستم جدید خود نگفته است و فرصت دارد تا نمایشگاه E3 کمی آن را بهبود ببخشد اما حالا بهتر است کمی به معرفی کنسول جدید بپردازیم.

نگاه کلی

در نگاه کلی طبق گفته های مسئولین شرکت ایکس باکس جدید یک دستگاه همه کاره است. دیگر شما تنها برای بازی کردن از آن استفاده نکنید بلکه همه مواردی که این وسیله با متصل شدن به تلویزیون شما نقش تمام دستگاه های مورد نیاز را برای شما ایفا می کند. این دستگاه از کابل های HTMI پشتیبانی می کند به همین علت شما حتی می توانید کانال های دیجیتال کشورتان را نیز روی این دستگاه دریافت کنید.



به طور کلی ماکروسافت برای آنکه در مقابل رقیب دیرینه خود شکست نخورد سعی داشته است با این روش راهی را برای گسترش دستگاه های خود باز کند. آن ها مدل قدیمی را تا اواسط ماه گذشته 77 میلیون دستگاه فروخته بودند که این آمار برای ایکس باکس وان حتما افزایش خواهد داشت.

سیستم های فنی و ظاهری

از نظر ظاهری تفاوتی بسیار در این دستگاه دیده می شود به طوری که دیگر خبری از آن گوشه های منحنی شکل نیست و دستکاه از حالت مدرن و فضایی خود به دستگاهی کلاسیک تبدیل شده است که حتی رنگ بندی آن نیز کمی متفاوت و گیج کننده است. این دستگاه 3.2 کیلوگرم وزن دارد که نزدیک به 10 درصد بیشتر از نمونه های اولیه ایکس باکس در سال 2001 است.



از نظر پردازنده "ONE" از پردازنده شرکت ای ام دی استفاده می کند این پردازنده 8 هسته ای بوده و و بر روی چیپ هایی با سرعت بالا نصب شده اند. این پردازنده نزدیک به 8 برابر از پردازنده 360 قوی تر است.

از دیگر  سیستم های فنی این کنسول می توانیم به حافظه داخلی 500 گیگاباتی، رم 8 گیگابایتی و یک دستگاه بلو-ری، همچنین پورت های USB3.0 نیز به روی این دستگاه نصب شده است. البته این دستگاه از سیستم وای فای هم بهره می برد.

کینکت

دستگاه جانبی محبوب ایکس باکس این بار با تغییری گسترده وارد رونمایی شده است. شما برای ایکس باکس وان می توانید از دستگاه های خارجی یا داخلی استفاده کنید همچنین کینکت جدید می تواند تا 60 درصد فضای بیشتر را پوشش دهد همچنین سیستم های آن برای تشخیص 6 نفر به جای دو نفر، مطابق سازی با فضاهای کم نور و قدرت بیشتر در تشخیص حرکات بدن بهبود پیدا کرده است.



از دیگر امکانات کینکت جدید می توان به تقویت تشخیص صدای آن اشاره کرد که می تواند صدای فرد بازیکن را در یک کنسرت از سروصداها هم تشخیص دهد. این دستگاه همچنین حالت بازی را با توجه به ظهر شما ذخیره می کند تا هر بار شما رو بروی دستگاه ایستادید سبک بازی مخصوص شما را لود کند. این دستگاه حتی می تواند با دقتی بسیار زیاد حرکت پلک چشم و انگشتان شما را نیز تشخیص دهد که در نوع خود بسیار جالب است.

دسته کنسول



دسته بازی یکی از مهمترین بخش های آن است که البته ماکروسافت در این قسمت همیشه غوغا کرده است. دسته های کنسول قبلی به قدری راحت بود که حتی طرفداران PS3 نیز به ارگونومیک بودن و راحتی آن حسودی می کردند. این دسته جدید بسیار خوشگلتر و راحت تر شده است همچنین بسته باتری هایی که زیر دستگاه بود حذف شده است تا زیبایی آن چندین برابر شود.

بازی وشبکه



همیشه با رونمایی از کنسول جدید همه از بازی های کنسول گذشته یاد می کنند و به نوعی منتظر آن هستند تا بازی ها سریع تر رونمایی شود اما ماکروسافت در این مورد تابه حال سکوت کرده است و تنها اعلام کرد بازی هایی مانند: فورزا5، ندای وظیفه:ارواح، فیفا 14 به طور قطعی برای این کنسولبیرون خواند آمد.  همچنین در مورد شبکه نیز این سیستم دارای محیطی ابری است به طوری که ذخیره سازی های بازی نیز در محیط ابری جای داده می شود. این به بازیکن امکان آن را میدهد تا از خانه دوستانش نیز به بازی های دستگاه خودش دسترسی داشته باشد.

سخن آخر

ماکروسافت بالاخره زیر بار همه فشارهایی که نزدیک به دوسال است تحمل می کند دستگاه جدید خود را رونمایی کرد. این کارباعث شد تا فرصتی برای رقیب دیرینه آن باشد تا دستگاه خود را حتی برای ذره ای بهبود بخشد تا از ایکس باکس سرتر باشد. البته رقابت اصلی این دو کنسول در نمایشگاه E3 امسال که داغتر از هر سال برگزار می شود  دیدنی خواهد بود.